Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.10.2010 23:30 - За каракачаните...
Автор: karakachani Категория: История   
Прочетен: 2489 Коментари: 7 Гласове:
1



          Какво знаете за каракачаните?...В следващия постинг може да ви разкажа нещо интересно за тях...



Гласувай:
1



1. panazea - Здравей , знам нещо за тях !
22.10.2010 15:52
Ще ми е интересно да науча подробности от теб ! Моите познания са любителски! :))
цитирай
2. анонимен - Какво знаете за каракачаните
09.01.2011 15:05
Аз съм каракачанка на 58 години. Аз съм от поколението, което е родено в колибите и на възраста за първи клас драстично е принудено да смени начина си на живот. Защото на каракачаните е отнето препитанието /овцете - като средство за препитание и конете - като средство за придвижване/ и насилствено сме принудени да се заселим на постоянно място.За нас, децата, промяната е интересна и не толкова болезнена, но за нашите родители тя е една огромна рана и изпитание. Научени на труд и отговорност, свикнали сами да правим живота си ,не само без чужда помощ, а въпреки средата в която попадаме, ние много бързо се преориентирахме. Вместо по-голямо стадо и по-хубави коне нашата цел станаха по-хубави къщи и по-образовани деца. За това каракачаните сме етническата група в България, която се интегрира в най-кратки крокове и най-добре в бълтарското общество сама. Без усилия и помощ, специални програми и разходи на държавата, като изклъчим помоща чрез "принудителното заселване".Днес, няма каракачанин на моята възраст без поне средно образование, при напълно неграмотни майки и грамотни бащи с начално образование. И при социализма и при днешния капитализъм ние се справяме сами с предизвикателствата на живота - с труд, пестеливост и инициатива. Не ни корете, че имаме особенно чувство към Гърция като наша прародина, защото ние приемаме България като днешна наша родина. Някой може ли да ми посочи колко каракачани са напуснали България завинаги и колко българия.Статистиката е в ущърб на българите, уверявям ви. По някога ни е трудно но не виним България! Когато сме в чужбина не плюем по нея. Защото ние работим в Гърция по необходимост, но парите влагаме у нас, в България. Лично аз смятам, че ние сме местно население на Балканите, най-вероятно тракийско племе, което е елинизирано при идването на елините. Каракачаните в България сме малка част от този етнос, която след затварянето на границите, особенно след 1944 год. сме принудени да останем тук. Говорим гръцки език и сме източно правосла
цитирай
3. анонимен - Какво знаете за каракачаните
09.01.2011 15:35
продължение: Ние сме ревностни християни.Въпреки добрата си интеграция в българското общество ние успяхме да запазим до ден днешен много от нашите традиции свързани с празничните ритуали в нашия живот. Голяма част от нас завършиха висше образование, а днес нашите деца учат и в реномирани учебни заведения в Европа и САЩ и за съжаление остават да работят там. Ние нямяме близки в управлението на държавата преди 1944, пробивахме си път сами при комунизма /за нас не важеха привилегиите за турци и цигани/, и днес нашите деца се борят честно на конкурси за държавни служители разчитайки на личните си качества, доброто си образование и знаенето на езици. За 50 години, ние не само не "забравихме" езика ди, но днес нашите деца го усвояват и писменно. Дъщеря ми, която е на 24 години и е завършила с отличие магистратура в Белгия владее перфектно български, гръцки, английски и на нелошо ниво руски и френски. Винаги е трябвало да сме една класа повече от съперниците си за да спечелим работно място. Това не ни е обезверявало, напротив, правило ни е по-силни и целеустремени, по-борбени. Мисля, че на това се дължи успеха ни. За мен привилегиите правят хората лениви и предопределят неуспеха им. Четох веднъж, че един незапознат ни нарече гръцки цигани. Все едно да наречеш северното сияние светлина от онищожителна светкавица! Каракачаните внасят колорит и красота в българската култура, те създават където и да отидат, не са създали никаква трудност нито на съседи нито на държавата. Може ли да се каже това за ромите?!? И не е редно човек априор да отрича нещо, само защото не го познава!
За нашия произход и принадлежност до края на 19век към гръцката държава се говори в преданията и песните ни. В тях става дума за турското робство и борбите срещу него от падането на Константинопол до освобождението на Елада. Става дума за Аграфа и Пинд, за Атина, Янина,Лариса и Солун За градове и села в които каракачаните са живяли и именно турците са ги принудили да станат номади.
цитирай
4. анонимен - Какво зная зя кярякячяните
09.01.2011 16:06
Знам една песен от майка ми, която е от времето на разпада на Римската империя и зараждането на Византия, според мен. Защото в нея се говори за роби и възможност един роб да бъде освободен от собственика си. Ще се опитъм да я преведа по смисъл:
Галера крайбрежна излиза от пристана на голям град,
на коята гребат 12 работници и 15 роби /склавос/
има и един дългогодишен роб вече 12 година.
Този роб въздъхнал толкова тежко, че галерата спряла.
И капитанът се обадил и казал: Кой въздъхна толкова тежко, че спря кораба ми?
Ако е от работниците ми, ще му овелича платата, а ако е от робите ми - ще го освободя. Само Янис се обадил и казал: Аз съм този който с въздишката си спря кораба!Какво ти е Янис ,че въздишаш толкова покъртително? Тази нощ сънувах сън.Сънувах, че първото ми венчило се жени за моя враг. Я слез Янис във трюма където са конете и си избери най-бързия кон.
Слязъл Янис в трюма и започнал да оглежда конете и ги пита: Кой от вас е толкова силен и бърз че преход за девет дни в един ден да го премине?Конете го гледали и само потропвали с копита.Само един бял посивял кон целият в рани потропнал с копита и му казал с човешки глас: Аз съм толкова силен и бърз, че преход за девет дни в един ден да го премина, ако ми овеличиш дажбата с 41шепи и да ми овеличиш водата с още 41. Възседнал Янис коня и до като каже "оставям ви със здраве" преминал 40 планини, а до като му кажат "на добър път" още 41. По пътя по който вървял преминал край един старец която подрязвал и окопавал лозето си. Янис поспрял коня и го поздравил:Ще те попитам нещо дядо за да ми кажеш - Какви гърмежи се чуваткъм вашето село? Ех синко, отговорил старецът, жени се снаха ми за моя враг. Ще те попитам дядо -далече ли е селото ви? Ако имаш бърз кон, за час ще си там, отговорил дядото. Янис ударил шпорите и пристигнал точно преди венчавката, когата булката се прощавала с роднините си. Пристигнал и се провикнал: какви са тези закони във вашето село, не давате на чюжденец да дари булката!
цитирай
5. анонимен - какво зная за каракачаните
09.01.2011 16:13
Продължавам песента: Близките се отдръпнали и му направили път а той дарил булката с венчалната си халка. Булката я познала и с болка и радост сама повдигнала булото и се провикнала: Хаеди скъпи мои приятели и гости по домовете си, а ти младоженеко в пустоща да се затриеш, защото се завърна моята любов, моето първо венчило!
Вероятно поет би привел много по-добре този текст, защото на гръцки той наистина звучи невероятно. Но аз лично винаги съм изтръпвала когато майка ми запееше тази песен /а тя пееше невероятно/.
цитирай
6. анонимен - какво зная за каракачаните
09.01.2011 18:58
Пак съм аз. Извинявам се за допуснатите грешки, но пиша докато готвя! А сега ще се опитам да ви преведа една друга песен от края на 18 и началото на 19 век. Главен герой в нея е Качандонис - много известен хайдушки войвода в района на Янина. Когато болен и ранен се лекува в манастира Свети Георги, тугците претърсват манастира, но след като не го намират решават да изгорят манастира. Тогава Качандонис решава, че неговата смърт ще е по-малка загоба от опожаряването на манастира и се предава на Али паша Янински. Турските орди радостно го повеждат към Янина с тъпани и зурни. Качандонис помолил да му дадът малко вреше да се прости с планините и хайдушките сборища, седнал на кръстопътя и с песен се простил:
Оставям ви със здраве високи планини и вас студени извори,
И вас Джамиркя и Аграфа -хайдушки сборища.
Вас оставям за свидетели , вие да разказвате как съм се бил
с турските пълчища със шепа юнаци,
които като кози се катереха по скалистите планини и като овце се пръскаха по долините.
Четох някъде един незнайко да казва, че като македонците сме крадяли гръцката история.
Каракачаните са една етническа група пръсната в Гърция - най-мнагабрайната, в България -около 20 000 и много малко в Македония и южна Албания. Така че нищо не сме откраднали и не крадем. Това е нашата обща история, бит и култура. За това песните и танците са ни едни и същи, носиите ни имат обща основа и съвсем естествено и известни леки различия привнесени от средата в която пребиваваме.
Много често усещам в коментарите някаква неприязъм, който произтича според мен от нашата българска злоба и завист, че виждате ли, тези оня ден дойдоха от гората и сега станали началници и ни командват! Я какви къщи направили, пък и бизнес развиват! Не завиждайте господа на направеното с труд и можене, а се поучете. Не е обидно, човек се учи докато е жив! Щом не е откраднато - не завиждайте, а поздравете човека! Независимо от какъв етнос е!
Разбира се, че има и хора които признават трудолюбието и почтеноста.
цитирай
7. анонимен - от Христо
15.02.2011 09:41
Благодаря за хубавите коментари:) Трябва някой хубав ден да се съберем и да чуя тези двете песни.Първата съм я записал в съкратен и променен вариант,а втората е супер хайдушка песен.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: karakachani
Категория: История
Прочетен: 16669
Постинги: 2
Коментари: 7
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031